Quinoa burgers

Quinoa burgersQuinoa Burgers met Tomaat en Rucola

Quinoa heeft veel positieve eigenschappen. Quinoa valt namelijk in de categorie van ‘compleet voedsel’. Dit betekent dat het enorm veel vitamines en minerale bevat en het is dus een hele goede toevoeging op een gezonde levensstijl. Er zit veel proteïne in, waardoor je er een vol gevoel van krijgt. Hierdoor zul je veel minder snel last hebben van lekkere trek in ongezonde tussendoortjes. Ook zal quinoa voor meer spierweefsel zorgen en hierdoor kun je sneller calorieën kwijtraken. Quinoa heeft amper calorieën, maar is wel vrij machtig, waardoor je helemaal niet veel nodig hebt. Quinoa wordt als echte powerfood gezien en is helaas nog helemaal niet zo bekend. Wie wil afvallen moet dit echter regelmatig aan het eten toevoegen. Het effect zal heel snel zichtbaar zijn.

Hoe maak je het en wat heb je nodig?

300 gram quinoa  eerst laten weken in koud water en schoonspoelen   1 bouillon tablet ( ik kies meestal voor kip of groente bouillon)                  200 gram geraspte kaas                                                                                                         2 eieren                                                                                                                                           Bloem

Wat moet je doen?

Je kookt de quinoa volgens de verpakking met het bouillontablet en laat het afkoelen tot kamertemperatuur. Je kunt intussen alvast een mengsel maken in een grote kom waar je de eieren in klutst en de kaas erdoor mengt. Je kunt hier ook specerijen aan toevoegen, maar zout is niet nodig aangezien je al bouillon gebruikt hebt. Zelf vind ik pizzakruiden erg lekker om erdoor te doen.  Als de quinoa is afgekoeld kun je het eier-kaas mengsel mengen met de quinoa.  Als het goed is ontstaat er een stevig mengsel. In een diep bord kun je nu een flinke laag bloem doen. Gebruik een lepel om een schep van het mengsel in de bloem te leggen. Het is een kwetsbaar mengsel dus wees voorzichtig met draaien. Anders kun je er zelf een beetje bloem over verdelen. Leg het mengsel op een bord en geef het een burgervorm, door het plat te drukken en rond te maken. Herhaal dit met het hele quinoa mengsel. Vervolgen kun je het bord/borden in de vriezer zetten voor 15 minuten, zodat de burgers stijf kunnen worden.

Het is tijd om de burgers te bakken. Gebruik olijfolie en bak beide kanten mooi bruin.  Je kunt de borden opdienen door een bedje te maken van rucola sla met een paar gesneden tomaatjes. Leg vervolgens 2 of 3 burgers op de salade en EET  SMAKELIJK!!!

Let op: Quinoa zorgt ervoor dat je snel vol zit dus verzin er niet teveel bijgerechten bij.

Tip: Bewaar de resterende burgers in de vriezer of de koelkast, ook lekker op een boterham of koud tijdens te lunch.

Andere vegetarische gerechten proberen kijk dan eens op:  http://wp.me/p4bVcv-16

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s