Tamago omelet

Tamago ook wel zoete omelet genoemd, wordt gebruikt bij het maken van sushi. Het bereidingsproces is nog niet zo gemakkelijk gelukkig zijn de ingrediënten al in huis als je sushi gaat maken.

  • 5 el kristalsuiker
  • 1½ tl rijstazijn
  • 1½ tl sojasaus
  • ½ tl zout
  • olie
  • 5 eieren op kamertemperatuur

Dit bovenstaande recept is voor 1 Tamago omelet te gebruiken voor ongeveer 2-4 personen.

  • Meng alle ingrediënten behalve de eieren in een kommetje. Roer boven een laag vuur tot de suiker is opgelost. haal de pan van het vuur en laat het bouillonmengsel afkoelen tot kamertemperatuur. Roer in een kom de eieren los, waarbij je zo min mogelijk lucht doorklopt. Roer het afgekoelde bouillonmengsel door.
  • Schenk een 1/4 van het omeletmengsel in een voorverwarmde, licht ingeöliede koekenpan. Beweeg de pan zo dat de hele bodem bedekt wordt. Bak de omelet tot hij bijna gaar is. Prik de luchtbellen gelijkdoor.
  • Vouw de omelet dubbel met een spatel of met stokjes. Bestrijk het gedeelte wat open is in de pan opnieuw met olie.
  • Schenk nog een 1/4 deel van het resterende omeletmengsel in de ingeöliede helft van de pan en zorg dat de bodem bedekt wordt. til de gare omelet op en laat het nieuwe omeletmengsel eronder lopen. Bak de omelet tot hij bijna gaar is. Vouw hem opnieuw dubbel dit keer de andere kant op en vet de pan in.
  • Herhaal stap 3 tweemaal en maak hierbij het omeletmengsel op. Je hebt nu een dikke omelet. Laat hem uit de pan glijden en afkoelen op een glad oppervlak.

Voor Nigiri sushi kun je rechthoeken uit het middelste stuk van de Tamago snijden. Voor vulling in maki’s kun je er lange repen snijden. Vergeet niet tussentijds te snoepen van deze heerlijke zoete omelet!

https://www.youtube.com/watch?v=NTIcJ_tdEJM   dit filmpje laat ziet hoe professionals het doen. Even goed om te weten je hebt niet persé een rechthoekige pan nodig een normale koekenpan kan ook.

Hier nog enkele zeer zinvolle Japanse feiten:

  • In Nederland is bijnaGEEN één telefoon waterproof maar in Japan is dat aantal ongeveer 90%, ze gebruiken hun mobiels graag onder de douche.
  • Tot diep in de ochtenduurtjes dansen is illegaal in Japan
  • Een oude traditie om spijt te tonen en respect is je haar kaal scheren <– deze is leuk!
  • Op kerstavond gaan de Japanners massaal naar de KFC.
2 thoughts on “Tamago omelet

  1. Beste,

    Leuke posts over eten! Vooral die over Japanse maaltijden vind ik erg interessant! Dit komt omdat ik de website Tokyo.nl beheer en zelf helemaal fan ben van Tokyo & Japan. Zou jij het misschien leuk vinden om sushi of andere Japanse recepten onder jouw naam op mijn website te posten? Als gastreceptblogger! Mij lijkt het in ieder geval erg leuk! Ik hoor graag van je 🙂

    Ps. Wil je dit bericht niet publiceren ik kon namelijk geen andere contactgegevens vinden!

    • Hey Raoul, Wat leuk dat je me hiervoor vraagt. Ik sta hier zeker open voor. Wil je dat ik hiervoor iets nieuws schrijf of wil je mijn recepten door linken? Ik hoor graag van je en bedankt voor je bericht.
      Je kunt me ook een e-mail sturen op c.derkink@live.nl

Leave a Reply

